Tuesday, December 13, 2011

Yakinilah: Dengan Mengingati Allah Jiwa Menjadi Tenang...

PUT YOUR TRUST TO ALLAH...100% INSYA-ALLAH (^-^)
ya Allah... ya Allah... ya Allah...

Bismillahirrahmanirrahim....
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...
Moga semua dalam rahmat-NYA 
insyaAllah
~~~saat kematianku, moga matiku dalam redhaMU~~~ 
ya Allah, jangan Kau ambil nyawaku saatku lalai,
berikan kami petunjuk Mu
setiap waktu
amin


الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِآْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِآْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“Hanya dengan mengingati Allah sahaja hati-hati menjadi tenang tenteram."
(Surah Al-Ra’du: Ayat 28)


إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ (190 ) الَّذِینَ یَذْآُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَك فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(191
 
Maksudnya:
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, [UIu’I-Albab], (yaitu) mereka yang mengingati ALLAH sambil berdiri dan duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Rabbana! (Tuhan kami!), tiadalah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, lantaran itu peliharalah kami dari azab nerakaMu”.
(Surah Ali-Imran: Ayat 190—191)


Dengan mengingati Allah hati akan hidup segar dan jernih. Segala karat di hati akan hilang dan hati menjadi peka. Tepat seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah:

“Tiap sesuatu itu ada penggilapnya. Penggilap hati ialah zikru’llah. Tidak ada (perbuatan) yang lebih menyelamatkan seseorang dari azab Allah lain dan zikru ‘llah. Sahabat bertanya: “Jihad fisabilillah pun tidak boleh (menandinginya).” Jawab Rasulullah: “Walaupun ia terus mencantas musuh dengan pedang sampai patah.”
(Hadith riwayat Baihaqi)


Abi Sa’id Al Khudri radiyAllahu’anhu meriwayatkan bahawa Nabi SallAllahu
alaihi Wasallam bersabda. Kata Nabi Musa ‘alaihissalam:

“Hai Tuhanku, ajarkanlah kepadaku sesuatu yang dapat aku berzikir dan menyeruMu dengannya. Jawab Allah: Katakanlah “La ilaha illAllah. Musa bertanya: Hai Tuhan semua hamba mu berkata demikian. Ujar Tuhan: Katakanlah “La ilaha illAllah: Musa berkata. Yang saya minta ialah suatu yang khusus bagiku (seorang) sahaja. Allah berfirman: Wahai Musa andainya tujuh petala langit dan tujuh petala bumi di sebelah timbangan dan La ilaha illAllah di sebelah timbangan lagi, nescaya sebelah timbangan Lailaha illAllah akan mengatasi berat sebelah yang lain.” 
(Diriwayatkan oleh Nasa’i, Ibnu Majah Dan Al-Hakim)

Abi Hurairah radiyAllahu’anhu meriwayatkan bahawa Rasulu’llah telah
bersabda:

“Baharukanlah iman kalian. Rasulullah ditanya: Bagaimana kami mahu memperbaharui iman kami. Beliau menjawab: Banyakkanlah menyebut; Lailaha illAllah.” (Riwayat Ahmad dan lain-lain)


Al Tarmizi meriwayatkan dan ‘Abdullah ‘Amru radiyAllahu’anhu bahawa Nabi
SallAllahu ‘alaihi Wasallam bersabda:

“Tasbih memenuhi separuh timbangan (Mizan). Alhamdulillah memenuhi seluruh timbangan manakala Lailaha illAllah tidak ada pendinding antaranya dengan Allah sehingga ia terus menuju Allah.”


Rasul mengatakan lagi:
“Empat ucapan yang paling disukai oleh Allah: SubhanAllah, Walhamdulillah, La ilaha illAllah dan Allahu Akbar. Tidak salah anda memulakan menyebut mana-mana sahaja dari (sebutan) itu.”
(Riwayat Muslim Ibnu Majah dan Nasai)

insyaAllah,
jom dating dengan Allah...
jom zikrullah, 
dalam  kesibukan duniawi yang melanda diri
yakinilah duhai hati:

“Hanya dengan mengingati Allah sahaja hati-hati menjadi tenang tenteram."
(Surah Al-Ra’du: Ayat 28)

insyaAllah Allah bersamamu...

~~~wassalam~~~

1 comment:

linkWithin

Related Posts with Thumbnails