PUT YOUR TRUST TO ALLAH...100% INSYA-ALLAH (^-^)
ya Allah... ya Allah... ya Allah...
Bismillahirrahmanirrahim....
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...
Moga semua dalam rahmat-NYA
InsyaAllah
Realiti Kita
Kembali melihat kepada sejarah yang panjang ini. Sebagaimana sunnah-sunnah yang lain, sejarah pasti melalui perjalanan yang sama sepertimana yang diatur oleh Allah s.w.t. Bangkit dan jatuh umat Islam pada zaman lalu melalui sebuah perancangan Allah yang tetap, dan Allah
sebaik-baik perancang.
sebaik-baik
Kita sewajarnya menilai kembali realiti umat Islam kini. Dimanakah kita berada sekarang?
Adakah kita berada di Era Abassiyyah yang mempunyai tamadun Islam yang hebat?
atau, di Era Umayyah yang mempunyai kerajaan Islam yang luas?
atau, di Era Madinah yang mempunyai sebuah negara Islam yang kuat?
atau, di Era Makkah…?
Penilaian mestilah dibuat mengikut realiti umat. Penilaian ini menentukan tindakan
dan hala tuju kita selepas ini. Pada setiap era, umat Islam mempunyai peranan mereka yang tersendiri. Peranan dan tanggung jawab ini ditentukan oleh suasana pada masa tersebut. Sepertimana usaha Nabi Muhammad s.a.w. yang melalui fasa-fasa yang tertentu
(seperti Dakwah Sirriyyah dan Dakwah Jahriyyah atau Dakwah Fardiyyah dan
Dakwah Dauliyah), kita sewajarnya mengambil iktibar
dan hala tuju
(seperti Dakwah Sirriyyah dan Dakwah
Dakwah Dauliyah), kita sewajarnya mengambil iktibar
untuk bertindak dan berperanan mengikut tuntutan semasa:
Hakikatnya, kita berada di dalam era Makkah. Tamadun Islam telah lama jatuh dan
dikambus oleh kemajuan Barat yang menguasai dunia kini. Tiada sebuah negara
pun yang mampu mewakili Islam dalam memperjuangkan keadilan dan kesejahteraan
umat Islam. Sistem Khilafah sudah lama hancur oleh tangan nasionalis dan imperalis.
Islam telah kembali dagang dalam dunia yang dulu …
dikambus oleh
pun yang mampu mewakili
umat Islam. Sistem Khilafah sudah lama
Islam telah kembali dagang dalam dunia yang dulu
Tidakkah Nabi Muhammad s.a.w. memulakan usahanya menyebarkan Islam
dalam keadaan dagang. Islam tidak dikenali, masyarakat hanya memahami agama
melalui nenek moyang, moral masyarakat dikuasai hawa dan jiwa mereka
menderita di dalam ‘keseronokan dunia material’.
dalam keadaan
melalui nenek moyang, moral
menderita di dalam ‘keseronokan dunia material’.
Tanggungjawab Kita
Setiap zaman akan mempunyai tuntutan prioriti yang tersendiri mengikut keadaan
dan suasana tertentu. Sekiranya Ibnu Sina atau Khawarizimi dilahirkan pada era
Makkah tidaklah mereka melainkan bersungguh-sungguh melaksanakan
dakwah sepertimana Rasulullah s.a.w. dan para sahabat telah lakukan ketika itu.
Begitu juga, jika Imam As-Syafie hidup di era daulah, pastinya
dan suasana
Makkah tidaklah mereka
dakwah sepertimana Rasulullah s.a.w. dan para
Begitu juga, jika Imam As-Syafie hidup di era daulah, pastinya
beliau akan turut sama dalam usaha perluasan kuasa kerajaan Islam.
Rata-rata manusia keliru dalam meletakkan kepentingan kepada sesuatu perkara.
Lantaran itu, mereka mula berfikir di luar realiti dan merancang mengikut
angan-angan dan imaginasi. Mungkin sebahagian lagi mula mengambil langkah
yang tergesa-gesa untuk mencapai kembali kegemilangan ummah.
Lantaran itu,
angan-angan dan imaginasi. Mungkin
yang tergesa-gesa untuk mencapai kembali
Sebilangan umat Islam menyangka dengan membangunkan ilmu dan teknologi
umat Islam dapat mengembalikan keagungan tamadun Islam…lalu mereka
mengambil asas dan nilai dari Barat dalam mencorak ‘tamadun baru Islam’.
umat Islam dapat
mengambil asas dan nilai dari Barat
Sebilangan umat Islam sudah bosan dengan penindasan terhadap Islam…
lalu mereka terus mengangkat senjata mengadakan penentangan terhadap golongan Kuffar.
lalu mereka terus
Sebilangan lagi sudah lama menanti, bilakah negara Islam akan muncul kembali…?
Sebilangan lagi sudah lama menanti, bilakah tamadun Islam akan muncul kembali…?
Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w. juga mempunyai impian dan cita-cita yang sama, mahu
melihat Islam menguasai dunia dan seluruh manusia tunduk kepada sistem Ilahi. Namun Rasulullah s.a.w. tidak tergesa-gesa untuk mengejar kekuasaan atau keagungan, kerana bukanlah itu menjadi tujuan perutusan baginda s.a.w.. Ar-Rasul diutuskan untuk mengajak manusia untuk kembali sujud kepada Allah, melenturkan hati yang selama ini keras membatu. Ar-Rasul s.a.w. memulakan dakwah dengan mendidik insan untuk mengenal Allah. Mendidik insan untuk mengabdikan sepenuh jiwanya kepada Allah. Akhirnya, insan yang terdidik di dalam madrasah tarbiyyah Nabi ini telah berjaya membawa risalah ini ke serata dunia. Insan-insan inilah yang mendokong sebuah ummah dan membawanya ke arah kegemilangan kuasa dan tamadun dunia.
Adakah kita bermula daripada membina batu-batu…?
Seorang Ulamak dan Daie Islam yang agung, Syakib Arsalan pernah berkata:
“Kita wajib memulakan usaha Islam ini dari bawah. Kita perlu mendidik individu.”
Marilah kita sahut seruan:
“Usaha dakwah mestilah dimulakan dari bawah sepertimana kata Syakib.
Tiada cara lain. Ianya adalah dengan khemah tanzim dan penyusunan barisan
yang terdidik dengan tarbiyah Islam yang sejati. Bukan dewan-dewan
perhimpunan dan seminar. Ia adalah dengan api semangat yang
Tiada cara lain. Ianya
yang terdidik dengan tarbiyah Islam yang
perhimpunan dan seminar. Ia adalah dengan api semangat yang
merdeka, bukan sinaran bintang. Dirikanlah khemah kamu di padang pasir
jahiliyah kurun kedua puluh ini dan nyalakanlah apimu supaya ia dilihat oleh
orang yang sesat dan terputus dari hidayah, supaya mereka menuju
kepadanya dan bernaung di dalam khemah kamu.”
jahiliyah kurun kedua
orang yang sesat dan terputus dari
kepadanya dan bernaung di dalam khemah kamu.”
Kata-kata daripada Abdul Wahab Azam
Definisi Dakwah
Dakwah boleh diertikan dengan pelbagai interpretasi. Namun secara adilnya,
sewajarnya kita memerhati sejarah dakwah baginda s.a.w. dalam memahami
pengertian dakwah yang sebenar. Jelasnya, dakwah baginda s.a.w. bukanlah
dakwah yang berlegar kepada isu-isu remeh dan persoalan Fiqh yang far’i tetapi
seruan dakwah Islam adalah mengajak manusia untuk patuh
sewajarnya kita
pengertian dakwah yang sebenar.
dakwah yang berlegar kepada isu-isu remeh dan
seruan dakwah Islam adalah mengajak manusia untuk patuh
kepada Allah (menyelesaikan persoalan pokok).
Dakwah baginda s.a.w. tidak terhenti sekadar mendidik individu, mereka yang telah
diseru kepada Islam dikumpulkan dan dibentuk dalam aspek aqidah, akhlak dan ibadah.
Kemudiannya lahirlah keluarga-keluarga Islam yang mencorak sebuah masyarakat
Islam. Bermula daripada pembinaan batu-bata yang kecil, kini bahan binaan itu
membentuk sebuah bangunan yang kukuh. Tanpa bahan-bahan yang tahan dan kuat,
bangunan tersebut akan mudah bergoyang dan akhirnya roboh. Sesungguhnya
dakwah Rasulullah s.a.w. menuju ke arah pembinaan sebuah daulah yang akan
diseru kepada
Kemudiannya lahirlah
Islam. Bermula daripada pembinaan
membentuk sebuah bangunan yang kukuh. Tanpa
bangunan tersebut akan mudah bergoyang dan akhirnya roboh.
dakwah Rasulullah s.a.w. menuju ke arah pembinaan sebuah daulah yang akan
menjadi asas kepada perkembangan Islam dalam era seterusnya. Asas-asas
yang dibina mempunyai peranan dalam menampung sebuah daulah di Madinah.
Seterusnya usaha penyebaran dan pengembangan Islam berlarutan sehingga
mencapai kemuncak dalam masa 600 tahun. Jangka masa yang panjang dan jauh
ini bukanlah satu kebetulan. Bahkan, ini merupakan satu ketentuan Allah s.w.t.
dalam aturan sunnah. Pastinya ‘Teori Kebetulan’ bercanggah dengah akidah kita.
yang dibina
Seterusnya usaha penyebaran
mencapai kemuncak dalam masa 600 tahun. Jangka
ini bukanlah satu kebetulan. Bahkan, ini merupakan satu ketentuan
dalam aturan sunnah. Pastinya ‘Teori Kebetulan’ bercanggah dengah akidah kita.
Ini Peranan Pelajar
Majoriti pelajar akan mengatakan peranan mereka pada ketika ini adalah untuk
menuntut ilmu. Mereka mungkin akan berhujah dengan hadith-hadith yang tertentu
mengenai kelebihan menuntut ilmu dan sebagainya. Adakah para sahabat tidak
pernah mendengar hadith-hadith itu? Kenapa mereka tidak dihantar oleh
Nabi s.a.w. ke Rom atau Parsi atauChina untuk menuntut ilmu seperti kita? …
Hakikatnya mereka memahami tuntutan semasa dan bertindak mengikut
keperluan ummah ketika itu iaitu untuk berdakwah.
menuntut ilmu.
mengenai kelebihan menuntut
pernah mendengar hadith-hadith itu? Kenapa
Nabi s.a.w. ke Rom atau Parsi atau
Hakikatnya mereka memahami tuntutan semasa dan bertindak mengikut
keperluan
Sekali lagi ingin dikatakan, setiap penilaian perlu dibuat dengan mengambil kira soal waqi’
(realiti) semasa. Seorang pelajar yang dalam bahaya kebakaran tidak akan meneruskan
pembelajaran walaupun dia tahu pelajarannya itu sangat penting, kerana dia mengetahui yang
nyawanya lebih penting. Dalam contoh yang mudah ini, kita dapati manusia sebenarnya
memahami konsep Fiqh Keutamaan dan Fiqh Waqi’ (Realiti). Permasalahannya timbul apabila
mereka tidak meletakkan kedudukan Islam pada tempatnya. Sekiranya Islam diletakkan pada
maqam yang selayak baginya, manusia akan kembali mengutamakan kepentingan Islam
berbanding kepentingan peribadi mahupun kepentingan keluarga, masyarakat dan negara.
Antara dakwah dan belajar, manakah yang lebih penting? Bukankah tuntutan kini adalah untuk
berdakwah?
Mungkin juga, ada yang berkata, “buat masa ini saya perlu belajar, nanti apabila selesai belajar
barulah saya berdakwah, saya mempunyai tanggung jawab kepada penaja…” Alasan ini mungkin
akan diteruskan semasa bekerja, “buat masa ini saya perlu bekerja, nanti bila selesai bekerja barulah saya berdakwah, saya mempunyai tanggung jawab kepada majikan dan keluarga…” dan
seterusnya, apabila pencen, mungkin dia boleh berkata yang pencen lebih penting daripada
dakwah…!!! Bagaimana apabila dia mati? Apakah yang paling penting ketika itu?
Seorang pelajar sewajarnya menentukan matlamat hidupnya. Tanpa matlamat, segala perkara menjadi sia-sia. Dalam setiap amalan,matlamat merupakan perkara yang terpenting.
Kemanakah tujuan-tujuan ini akan membawa kita? Pastinya sejauh umur manusia
tidak lebih dari itu. Hakikatnya kita perlu meletakkan tujuan yang pasti dan jauh,
iaitu tujuan kepada Allah dan untuk menyeru kepadaNya.
tidak lebih dari
iaitu tujuan kepada Allah dan
Mungkin ada yang akan menjawab: “Saya belajar pun dakwah juga.”
Penyataan ini boleh memberi dua tujuan, pertama, memang benar-benar untuk-untuk tujuan
dakwah, atau kedua, sekadar menenangkan hati yang sentiasa mencari alasan. Bagaimana untuk
menjadikan pernyataan ini sebagai satu jawapan yang benar-benar menjadi hujah kita di hadapan
Allah nanti?
Kita mempunyai peluang untuk mendekati golongan tertentu yang mungkin tidak dapat didekati
oleh orang lain dengan kita menguasai sesuatu bidang. Kita mempunyai misi membawa
pengislahan kepada golongan ini khususnya. Selain itu, dengan mempunyai kedudukan dalam
masyarakat, kita akan lebih mudah diterima umum.
No comments:
Post a Comment