Friday, August 3, 2012

Oh My Ramadhan ^____^ Alhamdulillah

PUT YOUR TRUST TO ALLAH...100% INSYA-ALLAH (^-^)
ya Allah... ya Allah... ya Allah...

Bismillahirrahmanirrahim....
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...
Moga semua dalam rahmat-NYA  
insyaAllah
 
Allahu Ya Karim, Ya Rahman, Ya Rahim...
insyaAllah rasanya masih belum terlambat:
RAMADHAN KAREEM!!!
*____________*

Alhamdulillah masih berkesempatan mengecapi nikmatnya RamadhanMu
alhamdulillah...

Kali ni seakan-akan mimpi saja ;)
segalanya dalam suasana baru, sendiri, independent, tapi bahagia, 
kenapa?

~~~~suasana baru, di tempat baru, jauh dari bumi tarbiyyahku, jauh dari sahabat~~~~



saya sedar saya manusia yang punya banyak kesilapan sana-sini,
saya juga bukan lah maksum,
saya full time hamba Allah,
saya cuba menjadi pencintaAllah,
saya cuba jadi anak yang baik,
saya cuba jadi kakak yang baik,
saya juga cuba jadi adik yang baik,
saya cuba jadi pelajar yang baik,
saya belajar jadi sahabat yang baik
insyaAllah
saya juga cuba untuk jadi seorang muslimah yang baik
saya ingin hidup dalam redha Allah
kalau manusia benci saya
kalau manusia suka tengking2 saya
kalau manusia suka marah2 saya
kalau manusia suka menindas saya
kalau manusia suka buli2 saya
saya terima
saya memang lemah :)
insyaAllah 
saya tidak berdendam
saya selalu memaafkan kalian
saya selalu mendoakan kalian
^_____~
kerana saya sedar kita semua akan mati
saya juga pasti akan mati
saya tidak mahu kalian susah mencari saya
di padang mahsyar nanti
jadi, kalian semua saya maafkan
walau kalian tak pernah minta maaf pun
ok everything is ok, fine :)
kalian tau tak
bila kalian tengking2
saya pernah beberapa kali menangis semasa mandi
saya pernah semalaman menahan dahaga
kerana takut untuk ke dapur
saya juga pernah migrain kerana terlalu tertekan
saya juga membayangkan kalian umpama singa
saya ni siapa lah...
hanya seekor semut hitam yang kecil
hanya budak yang menumpang kasih
 terima kasih atas segalanya :)
saya doakan kalian berjaya
jangan marah2 lagi... huuu

~~~~~~~~~suasana baru yang penuh sayu =)~~~~~~~~~
^___________^
"SAYU" TAPI KENAPA MASIH TERSENYUM???
Untuk apa saya bersedih, kalau saya sedih nanti saya sakit lagi, 
bukan kah lebih baik jika saya tenangkan diri,
dan hanya tersenyum?

Alhamdulillah :)

(nilai)
kalian memang cukup baik, bahkan baik sekali,
terima kasih kerana mengajar saya apa erti bersabar :)
alhamdulillah...
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ramadhan kali ini bermula puasa di rumah, terengganu (alhamdulillah *__*) supervisor izinkan sementara beliau di Beijing, China untuk menghadiri conference di sana...
maka saya pulang ke terengganu buat sementara. Bukan sebentar, malah habis satu fasa Ramadhan saya di sana, Allahu Ya Karim, Ya Rahman, Ya Latif...
walaupun bukanlah bercuti, hanya bekerja di luar kawasan, tapi itu sudah cukup...
Entah sudah berapa lama tidak ku kunjungi bumi bertuah itu, entah berapa lama wajah orang tua tidak ku renung, apa lah khabarnya datuk nenek di kampung, entah berapa kali juga, bahkan setiap saat doaku hanya supaya Allah gerakkan hati supervisor ku untuk izinkan ku pulang ke sana. Alhamdulillah, termakhbul ^__^ 

suasana puasa di rumah usahlah digambarkan bahagianya bagaimana...
 sebenarnya normal sahaja, tapi bila kita bersama orang2 tersayang, maka alhamdulillah ketenangan itu lebih jitu... Alhamdulillah, orang tua hamba Allah yang baik, berkat tarbiyyah mereka juga, anak mereka ni jadi cinta masjid, cinta tempat2 ibadah dan majlis ilmu... Syukran Allah, thank you mama dan abah ^___^

Bayangkan di rumah, setiap waktu Subuh pasti kami sekeluarga ke masjid (after sahur), then kuliah subuh dari ustaz, jika tiada kuliah subuh, kami dan mak cik2 masjid tadarus Quran, Ramadhan pertama kami sudah habis 7 juzuk, alhamdulillah *__*
Best kan? rasa macam tak nak balik....

Malam terawih pun di masjid. Dari kecil lagi, kami sekeluarga memang akan solat terawih di masjid sehingga selesai, 20 rakaat + 3 rakaat witir. Moga amalan diterima Allah yang Maha Penyayang. Aaminnn....

29hb malam saya kembali ke nilai...

Emmmm di sini la suasana baru bermula...

A to Z kita harus independent di sini. Tiada sesiapa, syukurlah ada "kancil" ku sebagai peneman :) bermula dari sahur, hingga berbuka, semua sendiri... ahli2 rumah lain kebanyakannya pulang kerja lewat, malam baru balik... terpaksa laa seorang diri ke masjid :) itu dah cukup baik, saya jadi lebih berani :) Biasanya terawih di sini pukul 10.40pm baru habis selesai witir... :)

alhamdulillah.. alhamdulillah... alhamdulillah...
walaupun saya kurang sihat, tapi alhamdulillah, moga masih kuat, dan terus diberi kekuatan oleh Allah :)

Biasanya, saya tak sempat untuk baca 4 page after selesai solat fardu, mungkin ada kerja2 yang perlu dilakukan... tapi saya cuba untuk habiskan 1 juzuk 1 hari, saya nak khatam Ramadhan ni, insyaAllah. So, waktu Asar lagi saya akan terus ke masjid, sempat Asar berjemaah di masjid, then saya habiskan 1 juzuk sementara tunggu waktu berbuka. 
Alhamdulillah, makanan berbuka memang pihak masjid sediakan, hasil infak ahli jemaah masjid juga, alhamdulillah dimanfaatkan bersama... selesai berbuka maghrib berjemaah, dan sementara tunggu isyak saya akan sambung bacaan Quran. Seterusnya, isyak berjemaah dan terawih *_____* Alhamdulillah, di sini pun masjid buat 20 rakaat + 3 rakaat witir. :) 

Alhamdulillah, cuma semalam saya betul2 tiada kekuatan, baca Quran juga tiada kekuatan, satu page juga perlukan waktu yang lama, sakit tak tertahan... Di fikiran mungkin malam ni rezeki ku hanya sekadar 8 rakaat saja, teringin cepat2 pulang... tapi terasa sayang meninggalkan terawih yang masih berbaki. Dengan takdir Allah, semalam 12 Ramadhan, Pak Imam tu tiba2 buat announcement, "para jemaah yang dihormati sekalian, insyaAllah malam ni di masjid kita akan buat terawih 8 rakaat sahaja, kita akan dengar tazkirah selepas 4 rakaat, kemudian terus 4 rakaat dan 3 rakaat witir."

Ohh perancangan Allah... indah sekali :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

saya doakan, saya diberi peluang oleh Allah untuk terus beribadah sepanjang Ramadhan, diberi kesihatan dan kesembuhan olehNYA yang Maha Penyayang. saya doakan mama dan abah juga sihat dan diberi kesihatan dalam redha dan perlindungan Allah selalu, saya doakan insan2 yang saya sayang, ahli keluarga, sahabat2, jiran tetangga, tak lupa housemates yang baikkkkk, muslimin muslimat semuanya, diberi keampunan oleh Allah, dimurahkan rezeki, dilimpahkan rahmatNYA, diberi kekuatan untuk beribadah dan istiqamah dalam hal-hal kebaikan, tak dilupa semoga Allah izinkan negara ini dipimpin oleh ulama'-ulama' pewaris nabi, semoga pemimpin2 sekarang juga terus diberi hidayah oleh Allah untuk melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran, moga dunia ini aman tanpa apa2 yang mencabar Allah, moga manusia2 muktakhir hari ini kembali kepada apa yang Allah perintahkan, moga berlaku kebangkitan dalam perjuangan Islam, moga Islam kan menang, insyaAllah.

Doakan saya sahabat2, moga lancar perjalan thesis master ini, moga lancar perjalanan my Qualifying Test, insyaAllah selepas raya, mungkin raya ni bukan di zon selesa, moga diberi kekuatan, kesabaran, kesihatan, kasih sayang, moga diberi rezeki untuk terus berada di medan amal Islami, moga diberi wasilah2 yang mendekatkan kepada hal2 kebaikan, moga istiqamah amal2 hingga ke akhir hayat... Aaminnn...
~~~ jom, infakkkk, infakkkkkkkk....~~~
yaehhh... itu hobi saya :)


mohon maaf atas segala dosa...
maaf atas tutur kata yang adakalanya pedas berapi walau tak bercili
maaf andai ada hati yang terguris
maaf andai kehadiran saya hanya menyusahkan 
ok dan maaf untuk semuanya

wassalam
salam sayang
*____________*



No comments:

Post a Comment

linkWithin

Related Posts with Thumbnails