Wednesday, April 24, 2013

Hikmah adanya gangguan orang kepadamu...

PUT YOUR TRUST TO ALLAH...100% INSYA-ALLAH (^-^)

ya Allah... ya Allah... ya Allah...
Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...
Moga semua dalam rahmat-NYA
insyaAllah
 
 
 
Hanya Allah yang Maha Memahami.... tiba2 Allah takdirkan tangan ini buka kitab Al-Hikam, memujuk hati... rupanya ada satu pujukanNYA di situ. Satu tajuk: "Hikmah adanya gangguan orang kepadamu"

"memang sengaja Allah melaksanakan gangguan terhadap dirimu dari tangan orang-orang itu, supaya engkau tidak jinak kepada mereka. Sengaja Allah menjengkelkan (menjemukan) engkau dari segala sesuatu supaya tidak ada sesuatu yang melupakan engkau daripada Allah (supaya tidak ada yang mengganggu engkau untuk ingat kepada Allah)"

Abu Hassan Asysyadzily berkata: "Larilah dari kebaikan (bantuan) orang, melebihi dari larimu dari kejahatan orang kepadamu, sebab kebaikan orang itu langsung membahayakan hatimu, sedang kejahatan mereka hanya membahayakan jasmanimu, dan bahaya jasmani itu lebih ringan dari bahaya hati. Bahaya kebaikan orang kepadamu, jika kamu jinak, senang, menyandar, berharap kepada mereka. Sesunguhnya jika ada musuh yang mendekatkan engkau kepada Allah lebih baik dari teman yang memutuskan engkau dari Allah.

Berhati-hatilah daripada Allah, kerana Allah itu sangat cemburu, ia tidak suka melihat dalam hati hambaNYA ada sesuatu selainNYA, yakni tidak boleh ada dalam hati hambaNYA sedikit pun syirik.

Ok faham tak?? so, alhamdulillahi a'la kulli hal...

Tidak lah Allah jadikan sesuatu itu sia-sia, melainkan akan ada hikmahnya.
 
wassalam.. 

No comments:

Post a Comment

linkWithin

Related Posts with Thumbnails